AJANKOHTAISTA

Elisa Auto -palvelu siirtyy liiketoimintakaupalla Helpten Oy:lle

16.05.2019, Rauno Toivonen

Elisa on selkeyttänyt palveluvalikoimaansa ja sopinut Elisa Auto -palvelun kokonaisvastuun siirtämisestä Helpten Oy:lle 1.6.2019 alkaen. Ajoneuvojen huoltoon, paikannukseen ja ajoseurantaan keskittyneet palvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteystyökumppani Helptenille.


Elisa ja Helpten ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään ammattiautoilun digitalisoimiseksi. Liiketoimintakauppa on luonnollinen jatko yhteistyölle. Helpten on tähänkin saakka ollut päävastuussa Elisa Auto -projekteista ja tuotteen eteenpäin viemisestä. Kaupan myötä Suomen ammattiautoilun palveluiden edelläkävijänä Helpten ottaa kokonaisvastuun Elisa Auto -palvelusta ja sen kehittämisestä edelleen. Elisa Auto -asiakkaille palvelut säilyvät samana eikä käyttökatkoksia aiheudu.


Palvelun laskutus alkaa Helptenin kautta heinäkuussa 2019. Elisa Auto -palveluihin liittyvissä tilaus- ja laskutusasioissa Helptenin asiakaspalvelu palvelee 1.6.2019 lähtien sähköpostitse helpten@helpten.fi tai puhelimitse 010 423 7080 (arkisin klo 09.00-16.00). Helpten vastaa jatkossa myös Elisa Auton tukipalveluista. 1.6.2019 lähtien tukipalvelut sisältyvät kuukausimaksuun eli yhteydenotoista Helpten asiakaspalvelunumeroon ei veloiteta lisämaksua.
 

Tukipalvelun yhteystiedot:
• support@helpten.fi
• 010 423 7081 arkisin 9-16

Kiitämme Elisa Auto -asiakkuudestanne ja yhteistyöstä kanssamme!
 

Lue lisää »

Automaattisesti laskuttava ajoneuvo

14.12.2018, Rauno Toivonen

Mikseivät ajoneuvot laskuta itsekseen asiakkaita?

Entäpä jos… Turhia työvaiheita ja tylsää työtä voidaan poistaa. Oletteko ajatelleet, että ajoneuvot voisivat laskuttaa automaattisesti asiakasta tehdyn ajan ja työtyypin mukaisesti? Olemme tehneet tällaisen ratkaisun asiakkaalle. Kannattaa aina miettiä mitä voisi tehdä paremmin.

Kerromme mielellämme lisää aiheesta, otathan yhteyttä myyntiimme! 

Lue lisää »

Subscription economy is here – autoilussa ei.

03.12.2018, Rauno Toivonen

Ensi vuonna pitäisi vaihtaa auto – haluaisin uusia palvelusopimuksen kuten Netflixin ja Spotifyn osalta eli palvelu jatkuisi samanlaisena. Sama merkki, musta, sama kone ja varusteet. Miksi en vain voi saada ehdotusta ja klikata mobiilisovelluksesta vaihdon tapahtuvaksi työpaikan parkkipaikalla. Näin se ei vielä nyt mene, joten nokka kohti autokauppaa vaikka ei huvittaisi.

Minulle ei käy jakamistalouden paketti tässä ja nyt, kuten ei myöskään 90%:lle suomalaisista, jotka haluavat henkilöauton olevan henkilökohtainen. Aika paljon on mahdollisuuksia luoda autoilijalle parempia jatkuvan palvelun paketteja. Tulen mielelläni kertomaan lisää miten tämä on mahdollista tehdä.

Lue lisää »

800 kiinteistövälittäjää käyttää automaattista ajopäiväkirjaa - Miten teillä?

27.11.2018, Rauno Toivonen

Moni toimiala digitalisoituu vauhdilla, mutta autoilun rintamalla ollaan joissain tapauksissa vielä liikkeellä ruutupaperin kanssa.

Saimme juuri uuden kiinteistövälitysketjun asiakkaaksemme, ja nyt jo 800:lle kiinteistövälittäjälle auto kirjoittaa automaattisesti ajopäiväkirjaa.

Eräälle asiakkaallemme tehdyn kyselyn mukaan:

  • 68 % vastaajista arvioi säästäneen 1-3 tuntia aikaa kuukaudessa ja 24 % 4-7 tuntia
  • Kaikki vastaajat suosittelisivat palvelua

Kuinka paljon sinä ehtisit tehdä lisää kauppaa säästyneellä ajalla?

Lue lisää »

Elisa, Helpten ja Palin pilotoivat älykästä huoltokorjaamopalvelua

21.09.2016, Elisa, Helpten ja Palin pilotoivat älykästä huoltokorjaamopalvelua

 

Luettavissa myös Elisan sivuilta

Verkottuminen ja teollisen internetin ratkaisut mahdollistavat monin tavoin myös autoiluun liittyvän liiketoiminnan kehittämisen. Elisa, Helpten ja Palin pilotoivat uutta älyautopalvelua, joka tuo muutoksia niin auton käyttämiseen, huoltamiseen kuin ylläpitoon. 

Tutkimusyhtiö Gartnerin arvion mukaan vuonna 2020 maailman teillä liikkuu 250 miljoonaa internetiin kytkettyä autoa. Elisa, Helpten ja S-ryhmän Satakunta-konserniin kuuluva Palin Oy lähtevät pilotoimaan älyautopalvelua, jonka tarkoitus on yhdistää AutoPalinin ja Karlan asiakkaiden autoja internetiin ja tukea auton käyttäjää päivittäin.

– Autoilun ja liikkumisen murroksella viitataan edelleen yleensä tulevaisuuteen, mutta monia hyötyjä on toteutettavissa jo nyt. Kehityksen seuraamisen sijaan haluamme olla mukana luomassa tätä tulevaisuutta ja kehittämässä asiakkaillemme palvelua, joka helpottaa sekä auton omistamista että käyttöä. Uskomme vahvasti, että tällä on suuri arvo niin yksityisautoilijoille kuin yritysasiakkaillemme, sanoo Palin Oy:n toimitusjohtaja Petri Arvo.

Yhteistyössä kehitetty älyautoilukonsepti on kehitetty Elisa IoT -palvelualustan päälle, mikä mahdollistaa uudenlaisten tietolähteiden ja palveluiden liittämisen järjestelmään ketterästi ilman pitkäkestoisia tuotekehitysprojekteja. Autoihin asennettava lähetin välittää käyttö- ja vikatietoja hyötykäyttöön reaaliaikaisesti.

Älypuhelinsovellus vähentää autoilijan murheita

Käyttäjälle uusi palvelu näyttäytyy älypuhelinsovelluksen kautta. Tämä mahdollistaa ajoneuvokohtaisten tietojen, huoltohistorian ja vikadiagnoosien seuraamisen reaaliaikaisesti. Vikatilanteiden sattuessa matkalla on sovelluksen kautta mahdollista saada suoraan huollon tilannearvio ja ohjeet jatkotoimenpiteille.

– Digitalisointi luo runsaasti tietoa, jonka varaan on mahdollista synnyttää uutta älykästä liiketoimintaa. Konseptimme yhdistää monta toimijaa, autoa ja autoilijaa suuremmaksi kokonaisuudeksi, jonka tavoite on palvella autoilijaa ympärivuorokautisesti missä tahansa. Tämä luo myyjälle mahdollisuuden syventää asiakassuhdetta ja luoda tehokkuutta. Ja tietysti autoilijalle helppoutta ja yksilöllisempää palvelua, kuvailee Elisan IoT-hankkeesta vastaava johtaja Markku Hollström.

– Kun älyautoilun perusosaset kuten tiedonkeruu, tiedon jakaminen ja palveluintegraatiot toteutetaan hyvin, palvelun laajentaminen on enää myyjän mielikuvituksesta kiinni. Palvelua voidaan rikastaa esimerkiksi säätiedoilla ja varoituksilla tai vaikkapa vieraan kaupungin pysäköintitiedoilla. Kun autoilija saa jatkuvaa tietoa sekä autonsa, ympäristönsä että muun liikenteen tilasta, koko liikkumisen tavan epävarmuuksia saadaan vähennettyä selvästi, mikä luo tyytyväisempiä autoilijoita, sanoo Helptenin toimitusjohtaja Rauno Toivonen.

Tieto parantaa jälleenmyyntiarvoa

Palvelun kautta kustakin autosta saadaan kerättyä täydellinen käyttö-, vika- ja huoltohistoria yhteen paikkaan, mikä kasvattaa myös auton jälleenmyyntiarvoa. 

– Hyvin huollettu ja hoidettu auto menee perinteisesti nopeammin kaupaksi ja huoltohistoria vaikuttaa myös auton jälleenmyyntihintaan. Uudella konseptilla asiakkaalla on pääsy autonsa huoltohistoriaan, huollon ajanvaraus voidaan hoitaa älypuhelimella ja huoltomme voi muistuttaa asiakasta auton huollosta tarvittaessa. Näin auto tulee varmemmin huollettua ajallaan ja huollon henkilökuntamme pystyy parhaimmillaan auttamaan asiakkaitamme jopa tien päällä, Palin Oy:n Petri Arvo iloitsee.

– Kun sovelluksen avulla huoltojen ja katsastusten tilaaminen hoituu napin painalluksella, kynnys määräaikaishuoltojen, korjausten ja katsastusten laiminlyöntiin tai lykkäämiseen madaltuu selvästi. Yritykselle sama tieto taas mahdollistaa ajoneuvokannan keskitetyn hallinnan, mikä helpottaa kustannusten seurantaa ja budjetointia selvästi, sanoo Elisan Markku Hollström.

Elisa IoT -alustan kaikki data tallennetaan suomalaisiin konesaleihin. Palvelukokonaisuuteen sisältyy myös tietoturvasta huolehtiminen ja ympärivuorokautinen valvonta.

Lue lisää »